Tuesday, May 14, 2013

Trip ke Bali -Alif kena asthma

Masa hari pertama sampai ke Bali, aku terus ke Conference untuk Parallel session. Budak - budak aku tinggalkan dengan En. Zali kat bilik. Suruh diaorang tidur dulu... dah petang bolehlah mandi kat kolam atau pergii ke pantai Nusa Dua.

Dalam pukul 4, En Zali telefon, tanyakan berapa dos untuk ubat batuk No 1. Aku dah perasan dari dalam flight lagi, No 1 ada batuk sekali sekala... rupanya makin menjadi plak bila sampai kat Bali.

Lepas habis tengok sesi pembentangan, ( sesi pembentangan aku belum lagi, hari Jumaat nanti) aku naik bilik. Semua dah siap mandi, rupa2 nya baru sudah mandi kolam... sampai gigil2. Barulah masing-masing rasa lapar. Habis nasi 4 bungkus yang kami tapau balik dari Restoran Ayam Tulang Lunak Malioboro.

Malam tu, batuk No 1 makin menjadi- jadi pulak. Oleh kerana ubat batuk baru makan petangnya, aku just suruh dia ambil pam ventolin exohaler dan bagi ubat selsema sebab tengok dia dah mula lain macam. Lepas tu sapukan minyak vic kat dada, nampak macam boleh tidur. Dalam pukul 12 tengah malam, aku tengok batuk dia masih tak kurang, nafas dah makin laju. Terus aku bagi lagi ubat batuk, sapu lagi minyak vic dan suruh dis minum air panas kosong. Lama juga bunyi whizzing dia nak slow down. En Zali siap turun ke Lobby tanya mana nak jumpa klinik kat sini. Rupa-rupanya hotel ni ada guest clinic... hebat. Tapi kalau nak call Dr kena tunggu 1 jam baru dia sampai. Kami decide untuk tunggu dulu...Dalam pukul 1 dia boleh tidur semula... Maknanya dah ok sket

Bangun pagi, batuk kuat semula. Nampak dia bernafas laju macam orang penat. Kami terus call guest klinik. Mintak nabulizer. Masa tu No 2 dan No 3 masih tergolek atas katil lagi. Seorang nurse lelaki datang untuk nab No 1. Dia cek condition Alif dan reconfirm dengan Dr melalui telefon.

Lepas kena nab, dia terus rasa sihat. Batuk boleh keluar kahak. Nafas dah ok semula. Kos ubat 150,000 rupiah, kalau Dr yang datang kena tambah lagi 300,000 rupiah, tapi tak payah sebab nurse jek yang datang.

As usual, lepas kena nab dia akan rasa letih dan mengantuk sebab effect ubat tu. Jadi sepanjang perjalanan kami ke Kintamani macam yang aku ceritakan dalam post Trip ke Bali - Full Day Tour ke Kintamani tu dia tidur jek. Masa stop kat tempat silver dan lukisan, dia tinggal tidur dalam kereta. Lepas sampai gunung Batur barulah dia boleh bercakap dan mula merepek yang bukan- bukan serta mengajak adiknya gaduh dalam kereta. Takpalah nak, asal kau sihat... bolehlah mak sambung tour ke Jimbaran... kalau tidak... balik hotel sekarang heheheheh.