Thursday, November 13, 2014

No 3 kata dia sakit pada sendi jari

Malam tadi cuaca sejuk sangat. Nak bangun pun rasa malas. Pukul 6 baru terhegeh2 nak bangun solat. Budak2 belum bangun lagi... selalunya 6.30 dah siap nak ikut abah diorang pergi sekolah. Hari ni tak sempat, maka mak kena hantar pukul 7.

No 3 bangun lambat sikit. Lama dia dalam bilik mandi. Siap pakaikan baju, terus suruh dia pakai kasut. Bawak bekal susu panas untuk minum dalam kereta.

Lepas hantar No 1 dan No 2 ke sekolah, terus hantar dia kat Tadika. Tiba-tiba dia kata jari dia sakit. Pegang cawan untuk minum pun macam tak kuat. Masa pakai kasut tadi, dia ada juga kata sakit tangan. Tapi ingatkan abang dia terpijak ke... so, aku buat tak kisahlah. Sekali, bila pegang jari dia.. dekat sendi2 jari macam keras dan bengkak sikit. Tapi tak lebam. Bila tekan, dia kata sakit. Seriau betul aku masa tu.

Habis minum susu panas, dia kata dah kurang sakit tangan dia. Pelik. Pasal cuaca sejuk ke?

Aku suruh juga dia pergi sekolah. Sampai rumah, bukak ipad dan search perkataan "sakit sendi jari".

2 benda ni yang nampak berkaitan

1.  Rheumatoid arthritis

Rheumatoid arthritis (RA for short) is an inflammatory autoimmune disease that can cause debilitating pain in the joints. In this disease, the immune system attacks the synovium of joints. This attack results in a fluid build-up in the joints that causes pain. Severe and progressed attacks can result in joint deformation. 

Maklumat lanjut : Klik sini

2.  Repetitive stress injuries (RSIs)

Repetitive stress injuries (RSIs) are conditions caused by placing too much stress on a joint, and they vary in type and severity. Most RSIs are linked to the stress of repetitive motions at the computer or overuse injuries in sports. RSI in kids may occur from heavy computer or video game use, texting, playing musical instruments, or the repetitive motion of sports like tennis.

An RSI occurs when stress is placed on a joint, pulling on the tendons and muscles around the joint. When the stress occurs repeatedly, the body does not have time to recover and becomes irritated. The body reacts to the irritation by increasing the amount of fluid in that area to reduce the stress placed on the tendon or muscle.
 
Maklumat lanjut : Klik sini

Jika masalah pertama, ia melibatkan masalah autoimun dimana sistem kekebalan tubuh tidak dapat membezakan antara jaringan yang sehat dan ‘ancaman’ atau diantara  sel-sel asing dengan sel-sel tubuh sendiri. Selalunya orang tua yang kena terutamanya wanita. Tapi sebenarnya semua peringkat umur boleh kena. Cara nak kurangkan sakit, tengok gambarajah kat bawah ni ...


Kalau masalah kedua, ia lebih kepada cara kehidupan seperti penggunaan komputer atau tablet terlalu lama atau postur tubuh yang tidak betul.Maknanya kena kurangkan tempoh main tablet kat rumah dan galakkan aktiviti fizikal serta makanan yang lebih berkhasiat.

Lepas ni kena buang segala makanan manis kat rumah dan paksa dia makan ikan banyak2. Kena lebih istiqamah suruh dia makan Qaseh Junior dan ambil air yang ada SOLE. Mudah2an sesuai bila balik kepada makanan sunnah. Ya Allah... mintak jauhlah penyakit berbahaya dari anak2ku... Aminnnn

Status : Worried :(


3 comments:

ruslanafiq said...

Kesian..mesti sakit betul dia merungut tu

norah said...

Memang kesian... tapi bila balik sekolah, dah tak bengkak tangan dia. dah baik dan tak sakit lagi katanya... mungkin betul... faktor cuaca ... sejuk sangat

Abe Kie said...

kasihnya ibu sepanjang hayat. anak2 adalah permata paling bernilai buat ibu n ayah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...