Sunday, May 12, 2013

Trip ke Bali - Full day tour ke kintamani

Hari kedua, oleh kerana agenda conference hanya sekerat hari dan pembentangan conference sebelah pagi tak berapa menarik, aku ikut lawatan ke Kintamani dengan Pakej Bali Halal Tour.

Kami start pukul 8.30, awal-awal lagi Pak Muji, travel guide merangkap pemandu kami dah tunggu di Lobby hotel. Kami terus dibawa ke Sanur untuk tengok Tarian Barong. Perjalanan dari Nusa dua ke Sanur mengambil masa lebih kurang 1 jam. Nak masuk kena bayar tiket 100,000 rupiah seorang. Anak-anak aku tak kena bayar, Pak Muji dah kawtim dengan owner tempat ni :)

Tarian Barong ini adalah epik di Bali mengisahkan persengketaan antara kuasoa jahat Rangda dan kuasa baik Barong.


Aku tak berapa paham babak 2 orang penari pempuan ni ;p


Masa ni, 2 pengikut Dewi Panti mencari Patih untuk mengadap Dewi Panti. Tapi sorang daripadanya kena rasuk kuasa jahat plak...


Masa ni Patih nak serahkan anak Dewi Panti iaitu Sadewa kepada Rangda yang jahat. Patih ni
Kat luar boleh ambil gambar, kat tempat jualan tak boleh.

pun kena rasuk gak... sebab tu dia ikut jek walaupun tak masuk akal kenapa dia nak bagi Sadewa kepada Rangda untuk dibunuh.

Endingnya, Sadewa ni dapat kuasa dari Barong, dia jadi kebal dan kemudiannya berjaya mengalahkan Rangda dan pengikutnya setelah dia sendiri berubah menjadi Barong. Jadi, Barong ni macam satu semangat bahawa orang baik akan dibantu oleh tuhan dan mengalahkan orang jahat.

Tak kisahlah sangat pasal siapa menang dan siapa kalah... yang penting anak-anakku ternganga mengadap tarian ni sebab dia macam teater. Aman selama 1 jam :)

Pas tu kami ke kampung-kampung yang mempunyai perindustrian yang unik. Ada kampung yang kemahirannya buat batik. Kampung sebelahnya plak, pandai buat barang kemas seperti perak. Cantik-cantik barang kemasnya. Kedai yang aku masuk tu, dalam dia perghhh cantik sangat dan barang-barangnya mahalllll. Tapi warranty seumur hidup ok. Kalau patah, ambil gambar, emailkan. Nanti diorang ganti baru....

Kampung sebelah dia plak, ada perusahaan lukisan. Sekampung pandai melukis.... hebat.

Kat luar gallery boleh amik gambar. Ada yang sedang buat melukis dan mewarna lukisan masing-masing. Kat dalam gallery tak boleh amik gambar...

En Zalee dan No 3 kat depan pintu masuk ke gallery.

Cantik lukisan dia... tapi manalah aku nak letak kat umah tu. Umah aku kecik. Lagipun, kena berjimat cermat sket. Beli apa yang penting jelah.

Sambung post seterusnyalah yek. Panjang beno dah ni....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...