Sunday, November 17, 2013

Majlis konvokesyen do's and don't



Dah beberapa kali menghadiri majlis konvokesyen samada majlis aku sendiri, adik2 dan pelajar2... beberapa perkara yang kuperhatikan penting untuk dititikberatkan adalah seperti berikut

1. Pakaian
Setiap majlis konvokesyen , tak kiralah universiti tempatan atau antarabangsa, pakaian graduan dan tetamu diminta agar kelihatan sopan dan tak menjolok mata. Lebih baik lagi kalau dapat pakai pakaian yang formal atau sesuai untuk ke pejabat.

Kenapa ia perlu, ini bagi mengurangkan rasa tidak selesa pada masyarakat yang mungkin berbeza bangsa, agama dan budaya masing2. Tak perlu mahal, asalkan molek dipandang mata. Kalau boleh, janganlah pakai skirt atas peha, atau baju tanpa lengan, atau jeans koyak... hmmmm, kalau dilarang dek pegawai yang menjaga majlis, jangan pulak kecil hati yeaaa...

2. Ambil gambar atau video
Ini dah jadi trend, almaklumlah, harga digital kamera dah murah, handphone pun boleh amik gambar. Cuma, janganlah macam tak sempat2 nak tunggu majlis selesai dah nak ambil gambar. siap block jurukamera rasmi universiti lagi... sebab nak amik gambar graduan. Satu dua snap dari jauh pun oklah. Bila dah selesai majlis... ambillah gambar puas2. Kesian orang kat belakang tengok skrin kamera, tangan , kepala dan badan awak je...

3. Makan
Biasanya, dalam dewan konvo tak disediakan makan. Jadi, pastikan anda alas perut dulu sebelum masuk dewan. Kalau tak, kesihan perut tu... tak pun kena gastrik... kan susah. Kalau majlis start pagi, standby roti atau biskut. Yelah, nak gi sarapan kat kedai, mungkin tak sempat kannnn....Lama tau duduk dalam dewan tu... paling kurang 3 jam. Kalau sesi petang, mungkin mudah sikit. Banyak sikit masa nak pilih tempat makan :)


4. Toilet
Sebelum masuk dewan, silalah buang air dulu yea. Bila dah masuk, susah nak ke toilet. Ada sesetengan universiti, tandas ada disediakan dalam dewan. Tapi, ada yang toilet kat luar... tak pasal2 urusetia majlis tahan tak bagi masuk semula. Tak pun, tak bagi keluar... mana nak buang kannnnn hihihihi


5. Gadjet
Satu tip untuk tetamu yang masuk dewan, bawaklah gadget untuk mengisi masa lapang. Tapi, janganlah ada bunyi audio dan effect yang kuat. Tak pun silentkan. tak salah pun....Tapi graduan, silalah dengar dan lihat apa yang berlaku di pentas tu. It might just become your one and only experience for the whole life. Observe and enjoy ;)

Peringatan ye graduan, janganlah sia2 kan 4/5/6 tahun anda di Universiti dengan buat perangai tak tentu hala masa naik atas pentas tu. Ada kes pernah belaku, pelajar bukak baju atas pentas masa ambil ijazah. Kesian segala susah payah masa belajar, langsung orang tak ingat. Orang cuma ingat pasal kes bukak baju jek... Nak ke?

Nasihatku pada graduan semua, selain daripada keluarga dan guru, berterima kasihlah pada
- mereka yang pastikan nama anda keluar pada skrin masa anda ambil skrol atas pentas
- mereka yang tolong uruskan anda dapat pakai jubah masa konvo
- mereka yang susun jadual dan post surat jemputan supaya anda tak terlepas majlis konvo
- mereka yang hantar jubah yang anda dah pakai pada dobi dan simpan semula untuk dipakai oleh junior anda
- mereka yang uruskan makan vip yang dijemput masa majlis graduan anda
- mereka yang pasang khemah, kerusi dan meja supaya anda dan keluarga ada tempat untuk duduk sepanjang majlis
- mereka yang tolong ambil gambar anda masa konvo
- mereka yang sapu sampah dan buang sampah sebelum, semasa dan selepas majlis
dan ramai lagi yang terlibat tapi macam tak penting kerana mereka tak diraikan. Tapi, tanpa mereka belum pasti majlis graduan anda berjalan dengan baik. Tak susah mana, senyum dan ikutlah peraturan majlis. Mudah....

Lastly... tahniah kepada yang graduan tahun ini ( tak kisahlah universiti mana pun). Mudah2an, perjalanan kerjaya anda pada masa akan datang adalah indah dan mengujakan.

1 comment:

asyifa mustaffa said...

Penah dah rasa moment tu...teringin lgi...tp x tau bila....:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...