Tuesday, November 5, 2013

Majlis konvokesyen Tabika KEMAS Kawasan Gelang Patah

Semalami, 4 Nov 2013 ( Isnin), No 2 diraikan dalam majlis konvokesyen Tabika kemas. Pagi-pagi lagi dia dah bangun pakai baju Melayu hijau pucuk pisang. Tak sempat nak sarapan, aku bagi dia kurma 3 biji dengan susu. Buat alas perut, sebelum bertolak ke Persada Johor Bahru. Selalunya cikgu akan bagi dia makan pagi. Katanya cikgu bagi kuih... macam2 jenis dia kata.

Lebih kurang 43 tabika KEMAS cawangan gelang patah dikumpulkan dalam majlis ini. Hebat sungguh guru2 dan semua jawatankuasa KEMAS yang menguruskan majlis yang besar ini.

Suasana dalam dewan yang penuh dengan jemputan.

Bukan mudah menguruskan sebuah majlis yang besar seperti ini. Protokol yang perlu dipatuhi sebab ada VIP yang akan merasmikan majlis. Ibu bapa dan tetamu kecil yang riuh rendah dalam dewan semasa majlis berlangsung. Kanak2 tabika yang pelbagai kerenah dikawal dengan bersungguh2 oleh semua guru yang terlibat. Hebat. Aku belum tentu boleh buat majlis sedemikian... rasa hormat pada mereka.

Salah satu ayat daripada setiausaha Politik YB Menteri Besar Johor yang mencuit hati adalah... "untuk membina negara yang hebat, maka ia memerlukan modal insan yang hebat dan anak2 inilah yang akan menjadi pemangkin kepada kejayaan itu...Pendidikan awal sangat penting... 26 kajian yang dibuat di USA menunjukkan bahawa anak2 yang mendapat pendidikan awal di Pra Sekolah, perkembangan mindanya akan lebih cepat dipacu..."

Panjang lagi ucapan beliau, walaupun tak ramai yang berminat untuk mendengarnya namun majlis sebegini adalah platform yang sesuai untuk menyampaikan hasrat, berkongsi maklumat, memujuk perubahan pandangan...

Cuma... bila bermulanya majlis penyampaian sijil... semakin ramai ibu bapa mula berdiri menghampiri pentas untuk ambil gambar anak masing2. Perbuatan mereka menyebabkan jemputan dibelakang tak dapat nampak apa2.

Hanya tangan dan kepala manusia dan belooonnn..... hmmmm

Tahlah... tak reti nak kata apa2. Mungkin sebab jubah tu terus disimpan oleh cikgu kott..Rasanya lebih baik kalau diambil sekejap anak itu keluar dewan untuk ambil gambar. Lepas tu pulangkanlah semula kepada cikgu.

Gambar No 2 dengan sepupu dia. Ni kidnap gambar dari facebook teacher diorang :)


He'll be studying in standard 1 next year. New challenge. Hopefully, he'll survive and perform well. Mak sayang awak ye Rizmal :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...