Monday, August 12, 2013

Raya kedua dan ketiga, Aidilfitri 2013

Hari raya kedua dan ketiga aku dipenuhi dengan aturcara menziarahi sanak saudara yang berdekatan.

Raya kedua, pergi umah Mak Andak, Om dan Pak Busu di Kurnia Sakti, Kundang Hulu Muar. Malamnya pulak, kami ke rumah adik En Zali di Taman Mas Jaya, Muar.

Raya ketiga pula, kami ke Melaka, rumah adik bongsu en Zali dan rumah Mertua beliau. Ingat nak singgah rumah Busu ( adik pada mak mertuaku) tapi dia takda. Satu famili pergi Pahang. Jadi, kami balik semula dan pergi rumah Mak Long dan Pak Andak( Kakak dan adik Mak mertuaku). Dalam pukul 3 baru sampai semula ke rumah, kaki dah rasa macam nak tercabut. Hidung dah start selsema. Malamnya pulak, sanak saudara dan sepupu Bapa mertuaku, datang melawat. Keluarga mertua adik suamiku pun datang juga. Meriah betul.

Setahun sekali, aturcara sebegini sangat istimewa. Dapat lihat rupa makcik dan pakcik yang semakin tahun semakin uzur. Yang entah akan bertemu lagi entah tidak di tahun hadapan. Anak2 yang asyik merungut penat, sibukkan rancangan di TV dan permainan tablet, aku pujuk dan paksa. Biar mereka belajar... Inilah keluarga.

Mudah2an esok, bila aku dah takda... mereka akan cuba mencari saudara yang jauh...meneruskan silaturrahim....


Lusa dah naik kerja... kena juga jengah keluarga dan kawan2 yang berhampiran. Mudah2 an Syawal ini, menjernihkan segala duka, luka dan sakit hati... Dan, pada rakan2 blogger yang rajin singgah, maaf jua ku pinta. Andai perceritaanku, tak semanis dan tak seindah yang sepatutnya.

Salam aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...