Friday, December 31, 2010

Penjamin pinjaman

Pagi ni ada member ofis mintak tolong aku jadi penjamin kedua untuk anak dia. Anak dia dapat belajar kat oversea. Pandai anak dia... anak aku tak taulah esok macamana.

Masalahnya, jadi penjamin ni bukan main-main. Walaupun cume penjamin pinjaman pendidikan. Dah banyak kes aku dengar, peminjam tak bayar balik, penjamin kena blacklist. Jangan kata kawan, adik - beradik pun ada yang kena. Aku plak, bukannye berduit noooo.

Cmer ... rasa tak sedaplah. Bila aku tolak permintaan dia sebab aku dah jadi penjamin adik2 aku alasan ni betul ekk... tak tipu , muka aku rasa macam nak terbakar. Panas lain macam jek rasanyer. Rasa serba salah sangat sebab terpaksa tolak permintaan kawan sepejabat.

Betul ke tindakan aku tolak permintaan dia tu ekk... isyyy...

5 comments:

ckLah@xiiinam said...

Gara-gara menolak permintaan menjamin pinjaman anak jiran, saya telah menjadi mangsa 'hilang pertimbangan' seseorang. Hampir 2 tahun sya menderita kesakitan.Saya menolak, kerana saya pernah dapat amaran dari MARA, gara2 anak saudara suami yang gagal membayar hutang belajar di luar negar, sedangkan kereta BMWnya silih berganti...

Nora said...

tulah ckLah, skang ni rase serba salah bila jumpa dia... tapi saya buat macam biasa jek sebab tanak panjangkan hal ni. Rsanya dia dah dapat penjamin lain

Azma said...

Kalau saya pun saya serba-salah. Tapi rasanya tindakan nora tu betul. Bukan kita x nak membantu kan, tp risau perkara2 semacam tu la..

Nora said...

lagipun kan azma, saya kena mintak izin dengan suami dulu... biasanya dia tak bagi.. pasal takut masalah kendian nanti...

Mama QS said...

saya senasib

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...