Thursday, February 3, 2011

Tip mendidik anak gemar membaca

Just nak share.

Aku memang gemarkan buku. Apa pun boleh jadi bacaan masa luang aku. Jadi aku cuba tanamkan minat pada anak2.

Masa baby, aku biasakan dengan membaca buku cerita pada mereka waktu nak masuk tidor. Taklah tiap2 malam. Tapi bila ada masa luang, memang aku akan cuba membaca untuk mereka.

Sekarang ni, not only masa nak tido, kadang-kadang bila no 1 dan no 2 nampak buku cerita, mereka akan berlakon seolah-olah sedang bercerita dari buku tersebut. Tak pun, dia bagi pada aku untuk bacakan.

Sekarang ni, no 1 dah mula boleh membaca 2 suku kata... tak lancar lagi tapi bolehla. Jadi dia akan mula mengeja bila jumpa buku. No 2 pulak akan suka menunjukkan gambar dalam buku2 untuk aku terangkan padanya.

Yang seronoknya, no 3 pun dah mula tunjuk minat.

Dulu dia akan koyak buku, atau majalah atau surat khabar yang dia jumpa. Tapi sekarang ni dia akan selak sehelai demi sehelai. Bila nampak gambar yang dia kenal macam kucing ke... dia akan cuba bunyikan ... mioowwww...

Sila abaikan gambar latarbelakang yea, nak tido dah masa ni =P


Aku sengaja letak majalah dan buku2 di kawasan almari TV dirumahku. Dulu, diorang suka bongkar dan sepah2kan. Sekarang ni, Alhamdulillah... dah tak perlu selalu kemas sangat lagi. Mereka macam dah faham yang itu barang yang berharga buat mak diaorang.

Mudah-mudahan, mula-mula mereka tunjuk minat pada buku, kemudian mereka suka baca buku... dah harap2 mereka akan cintakan ilmu yang ada macam2 dalam buku... Aminnnnn :)

2 comments:

Bapak said...

strategi yg baik tuk cambah minat anak terhadap ilmu...

Nora said...

@bapak, saya cuba apa yang terfikir baik... hasilnya memang nampak lambat... tapi berbaloi =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...