Tuesday, April 12, 2011

keperluan temuduga untuk pemilihan calon

Berkursus selama 3 hari di Melaka hari tu memberi aku satu ilmu yang sangat bermanfaat tentang temuduga...

Bukan mudah untuk seorang penemuduga menentukan keupayaan dan kelebihan seseorang hanya dengan bersoal jawab. Lebih-lagi, kita tak pernah kenal mahupun tahu latarbelakang seseorang itu. Apa yang kita ada hanyalah dari sijil2 dan surat2 yang dibawa bersama semasa temuduga.


Cuba bayangkan, hanya dalam 15 minit... bolehkah kita pastikan bahawa calon itu seorang yang jujur? Bolehkah kita pastikan calon itu tidak sekadar menghafal skrip? Bolehkah kita tentukan surat2, sijil2 dan borang latarbelakang yang dibawa oleh calon itu bukan dicipta menggunakan komputer?

Susah kannn...

Rupa2nya...

Teknik bertanya itu sangat penting. Ia mampu membuatkan calon secara separa sedar mendedahkan maklumat diri sebenar.
Kaedah pemerhatian "body language" juga penting. Kerana tubuh badan bertindak secara spontan. Otak sukar untuk menentukannya dan boleh menyebabkan apa yang dikatakan tidak sesuai dengan tindakan calon.

Tapi...

Takda satu cara yang sempurna. Hanya Allah sahaja yang sempurna. Kita manusia hanyalah cuba melaksanakan yang terbaik dalam pemilihan menerusi temuduga tersebut. Sekiranya anda tidak terpilih pada satu2 pengambilan tak kisahlah belajar atau kerja... jangan salahkan pada temuduga sahaja. Sebenarnya, temuduga itu hanya satu kaedah pengesahan sahaja. Keputusan tetap merujuk kepada markah keseluruhan melibatkan keputusan peperiksaan, markah temuduga dan ujian kelayakan lain jika anda.

Kalau gagal... mungkin anda lebih sesuai untuk kursus atau pekerjaan lain. Janganlah putus asa...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...